Inner Banner
اخبار
امتیاز دهید :

علل ایجاد پای پرانتزی و صافی کف پا در کودکان

علل ایجاد پای پرانتزی و صافی کف پا در کودکان
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۳/۰۷ / تعداد بازدید : 725

پای پرانتزی چیست

 شایعترین علت زانوی و پای پرانتزی چرخش در استخوان بزرگ زیر ساق می باشد که به ان ژنوواروم می گویند. در این حالت زانوی پرانتزی  زاویه  بین استخوان درشت نی و اسخوان ران به صورت  وضعیتی یا ساختاری زیاد می شود.
نوع ساختاری زانوی پرانتزی از نوع ژنوواوم در نتیجه یک تغییر شکل های استخوانی  به صورت ارثی و ژنتیکی یا در اثر ارتروز ایجاد می شود. نوع وضعیتی زانوی ضربدری در اثر مجموعه ای از پوزیشن های مفصلی اشکال دار است  که باعث ایجاد این وضعیت غلط در زانوها  بدون آنکه در استخوان های اصلی مانند استخوان فمور یا رانی و استخوان تیبیا یا درشت نی مشکل ساختاری ای وجود داشته باشد. زانوی ضربدری از نمای روبرو  قابل مشاهده است. در زانوی ضربدری به علت زاویه ای که بین داخل ران و استخوان ساق پا ایجاد می شود، مرکز ثقل عمده وزن به سمت داخل انتقال می یابد.
یک فوق تخصص ارتوپدی اطفال با اشاره به علل ایجاد پای پرانتزی و صافی کف پا در کودکان، گفت: این مشکلات در سنین پایین اکثر مواقع خود به خود اصلاح شده و به حالت طبیعی باز می گردد .
دکتر حسین اصلانی در کنفرانس ماهانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران در ارتباط با بیماری های شایع ارتوپدی در اطفال اظهارداشت: صافی کف پا و پای پرانتزی از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در حوزه اطفال بوده که یکی از بیشترین نگرانی برای خانواده ها به شمار می رود .
وی افزود: مشکل پای پرانتزی و صافی کف پا در سنین پایین اکثر مواقع خود به خود اصلاح شده و در سیر تکامل آنها به حالت طبیعی باز می گردد .
این فوق تخصص ارتوپدی اطفال در خصوص علت پای پرانتزی ادامه داد: برخی بیماری های متابولیسم و کمبود ویتامینD می تواند علت این مشکل باشد .
اصلانی با اشاره به اینکه اکثر مواقع علت صافی کف پا سابقه خانوادگی است، اظهار داشت: شلی رباط یا لیگمان از دیگر علل این مشکل به شمار می رود .
وی با اشاره به اینکه موضوع شکستگی استخوان ران در کنگره جامعه جراحان ایران مطرح خواهد شد، عنوان کرد: زمین خوردن کودکان از ارتفاعات گوناگون همچون زمین خوردن از مبل و صندلی یا سهل الانگاری والدین می تواند از علل این مشکل باشد. همچنین تصادفات رانندگی به ویژه تصادفات با موتورسیکلت شکستگی استخوان ران کودکان را به همراه دارد .
این فوق تخصص ارتوپدی اطفال خاطر نشان کرد: یکی از راه های درمان شکستگی استخوان ران، انجام دوره های کششی و گچ گیری است البته این موضوع به محل شکستگی استخوان ران بستگی دارد چرا که گاهی این روش های درمانی کفایت نمیکند و لازم بوده از روش های جراحی بهره مند شویم.

حرکات اصلاحی پای پرانتزی

 یکی از تمرینات این است روی زمین بنشینید. پاهای خود را تا حد امکان باز کنید. سپس سعی کنید  انگشتان دست خود را به انگشتان پا نزدیک کنید در حالی که زانو به زمین چسبیده است و کاملا باز می باشد. اگر انجام این عمل برای شما امکان پذیر نیست و نمی توانید انگشتان پای خود را لمس کنید بهتر است ساق پا مچ پای خود را گرفته و سعی کنید در طی جلسات آینده انگشتان دست خود را بیشتر به انگشتان پا نزدیک کنید. این تمرین را 3 بار و هر بار به مدت 30 ثانیه انجام دهید.





ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر