Inner Banner
اخبار
  • صفحه اصلی
  • دسترسی سریع
  • اخبار
  • سابقه عفونت مفصل خطر آرتروز را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد
امتیاز دهید :

سابقه عفونت مفصل خطر آرتروز را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد

سابقه عفونت مفصل خطر آرتروز را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد
تاریخ : ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ / تعداد بازدید : 1487 منبع:سلامانه
داشتن سابقه عفونت مفصل در سنین کودکی و جوانی به خصوص در شرایطی که به این عفونت توجه و نشود، می‌تواند خطر آرتروز زودرس را تا حدود 30 درصد افزایش دهد.

بیماری عفونت مفصل زانو چیست؟

عفونت مفصل زانو یا آرتریت عفونی، که گاهی با نام آرتریت سپتیک شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که عفونت ناشی از باکتری یا ویروس و یا قارچ به یک مفصل و یا مایع اطراف مفصل گسترش می یابد. این مایع، مایع سینوویال است. عفونت مفصل زانو معمولا تنها در یک مفصل رخ می دهد. این بیماری غالبا روی یک مفصل بزرگ مانند زانو، لگن یا شانه تاثیر می گذارد و بیشتر در کودکان، افراد مسن و افرادی که دچار نقص ایمنی هستند اتفاق می‌افتد.
سهراب محمودی جراح  و متخصص ارتوپدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: آرتروز بیماری شایعی است که معمولا در افراد بالای 65 سال بروز می‌کند ولی در بین افراد میانسال و جوان نیز موارد ابتلا به آن نیز بالا است. 
وی گفت: در بیماری آرتروز سطوح مفصلی کاملا صاف و صیقلی دچار تخریب و ناصافی می‌شود و در نتیجه فرد علاوه بر احساس درد، دچار محدودیت حرکتی در ناحیه مفصل می‌شود. ..
محمودی با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با آرتروز پیشگیری از آن است، تصریح کرد: جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، تغذیه صحیح،‌ پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین، پرهیز از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین و طاقت فرسا و همچنین پرهیز از بالا و پائین رفتن از پله‌های زیاد از راهکارهای پیشگیری و کنترل آرتروز در تمام گروه‌های سنی است.
وی اظهار داشت: در افرادی که دچار مشکلات دیگر مفصلی و یا سابقه بروز این مشکلات در هر مفصلی از بدن خود را داشته‌اند، خطر بروز آرتروز وجود دارد.
محمودی تاکید کرد: داشتن سابقه عفونت مفصل در سنین کودکی و جوانی به خصوص در شرایطی که به این عفونت توجه و رسیدگی مناسب نشود، می‌تواند خطر آرتروز زودرس را تا حدود 30 درصد افزایش دهد. 
وی با اشاره به اینکه اگر به عفونت مفصل زانو رسیدگی نشود چرک داخل زانو جمع می‌شود، افزود: در این حالت سطح مفصلی در طی چند روز که بیش از یک هفته نخواهد بود تخریب شده و در نهایت غضروف تخریب می‌شود که در نتیجه همه این عوامل، فرد مستعد ابتلا به آرتروز می‌شود. 
ممکن است آرتریت عفونی هرکسی را مبتلا کند، ولی فاکتورهای ریسک به خصوصی، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند، از جمله:
وجود بیماری‌های مفصلی، مثل سایر انواع التهاب مفاصل
زخم باز
مصرف مواد مخدر تزریقی
دیابت
سیستم ایمنی تضعیف شده
تماس با سوزن‌های غیر استریل
عفونت در جای دیگری از بدن
محمودی خاطر نشان کرد: همه افرادی که از عفونت‌های مفصل زانو رنج می‌برند به ویژه کودکان و جوانان، به دلیل اینکه بیشتر مستعد آرتروز هستند، باید هر چند ماه یکبار تحت معاینه و آزمایش قرار بگیرند و همچنین به راهکارهای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مفصلی به ویژه آرتروز، بیشتر توجه کرده و این راهکارها را از همان دوران کودکی و جوانی به کار بندند. 

تشخیص عفونت مفصل

شروع علائم عفونت مفصل به صورت حاد یا تحت حاد با درد و تورم مفصل است، علائم عمومی عفونت و تب نیز وجود دارد. در معاینه، مفصل به علت تجمع مایع و ضخیم شدن غشای سینوویال متورم می‌شود. در صورت عفونت سطحی مفصل، پوست روی آن مفصل گرم تر از حالت طبیعی است و قرمز می شود. تمامی حرکات مفصل محدود شده است و در موارد شدید، به علت اسپاسم عضلات محافظ مفصل، تقریبا هیچ حرکتی نمیتوان انجام داد.
همچنین با استفاده از آزمایش‌های مختلف می‌توان این بیمار را تشخیص داد:
آزمایش مایع مفصلی: عفونت‌ها منجر به تغییر رنگ، حجم، غلظت و ظاهر مایع مفصلی می‌شود. با نمونه برداری از مایع مفصلی و ارسال آن به آزمایشگاه و انجام آزمایش های لازم و موردنیاز مشخص می‌شود که عامل عفونت کدام قسمت بوده است. تشخیص عامل عفونت به پزشک کمک می‌کند تا نوع داروی مناسب با آن بیماری را تجویز کند. 
آزمایش خون: با انجام آزمایش خون به راحتی می‌توان از وجود عفونت در خون اطلاع پیدا کرد و روش درمان مناسب با آن عفونت نجام شود. 
آزمایش‌های تصویربرداری: رادیولوژی با اشعه ایکس و دیگر آزمایش‌های تصویربرداری هم به تشخیص این بیماری کمک می‌کند.