Inner Banner
مقالات
امتیاز دهید :

نکات مهمی که باید در مورد بیماری واریس بدانید

نکات مهمی که باید در مورد بیماری واریس بدانید
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ / تعداد بازدید : 1384

واریس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عروقی است که تا به امروز تعداد زیادی از مردم به ویژه خانم‌ها را درگیر خود کرده است. یکی از مشکلاتی که این نوع از بیماری برای مبتلایان به وجود می‌آورد، کاهش حس اعتماد به نفس بیماران است. البته مشکلات بسیار بزرگتری نیز برای بیماران رخ خواهد داد، مشکلاتی مانند: درد پا، التهاب پا، سنگینی و بی‌قراری پا.

آیا تا به امروز با این بیماری آشنا شده‌اید؟ آیا در حال حاضر مبتلا به این بیماری هستید؟

اگر از جمله افرادی هستید که در حال حاضر به این بیماری مبتلا شده‌اید، نباید فراموش کنید که رعایت تمام مراقبت‌های حین این بیماری الزامی است. یکی دیگر از مشکلات آزاردهنده‌ای که ممکن است در حین این بیماری به آن دچار شوید، ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزانه است.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا بهترین راه‌حل‌ها و شیوه‌های درمانی متناسب این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به این بیماری دچار شده‌اید و به دنبال پاسخی برای درمان بیماری واریس هستید، ادامه‌ی این مقاله را بخوانید.

واریس چیست؟

واریس یا عروق عنکبوتی به سیاهرگ‌هایی گفته می‌شوند که به هم پیچیده‌اند، ورم کرده‌اند و به رنگ‌های آبی و قرمز بر روی سطح پوست تبدیل شده‌اند. دلیل نام‌گذاری واریس به عروق عنکبوتی، مشاهده‌ی این سیاهرگ‌ها مانند تارهای عنکبوت بر روی سطح پوست است. این بیماری گاهی باعث ایجاد لخته‌های خون و زخم‌های باز می‌شود. این بیماری همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم یکی از رایج‌ترین بیماری‌های عروقی است و تا به امروز تعداد افراد زیادی به آن مبتلا شده‌اند، اما با توجه به افزایش روش‌ها و راهکارهای درمانی، نگرانی نسبت به خطرات این بیماری کاهش پیدا کرده است.

چرا به واریس مبتلا می‌شویم؟

سیاهرگ‌های به هم پیچیده و ورم کرده در واقع همان رگ‌های آسیب‌دیده‌ی بدن شما هستند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌های موجود در رگ‌ها ضعیف شده و جریان خون را به عقب می‌فرستند و خون در داخل رگ‌ها جمع می‌شود. یکی از دلایلی که باعث ابتلا به بیماری واریس می‌شود را می‌توان فشار زیاد به پاها و ایستادن در مدت زمان طولانی معرفی کرد.

واریس‌ها انواع مختلفی از جمله خفیف، متوسط و پیشرفته دارند. اگر دچار بیماری واریس پیشرفته باشید امکان بروز ضایعات پوستی و خونریزی وجود خواهد داشت. یکی دیگر از انواع واریس، واریس‌های عنکبوتی هستند که به سطح پوست نزدیکترند و عوارض خطرناکی در پیش ندارند.

 

علائم بیماری واریس

بیماری واریس نیز مانند دیگر بیماری‌ها علائم خاص خود را دارد. علائمی که با آگاهی به آن‌ها می‌توان در کمترین زمان ممکن ابتلا به این بیماری را تشخیص داد و در صورت ابتلا به نوع شدید و حاد آن با مراجعه به پزشک مراحل درمان را آغاز کرد.

علائم این بیماری عبارتند از:

  1. تغییر رنگ رگ‌های پا به آبی و بنفش تیره
  • برآمدگی رگ‌های پا
  • احساس درد و سنگینی پا
  • مشاهده‌ی التهاب و تورم
  • احساس خارش در کنار رگ‌ها
  • و ......

چه زمانی به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

در مرحله‌ی اول با رعایت برخی نکات مهم و حیاتی مانند استفاده از جوراب‌ واریس و انواع جوراب واریس، جوراب واریس (کف دار - بالای ران)،جوراب واریس (بدون کف- بالای زانو)، جوراب واریس (بدون کف-زیرزانو)، جوراب واریس (بدون کف- بالای ران)، بالا نگه داشتن پاها و .... به کاهش درد و علائم این بیماری کمک بسیار بزرگی خواهید کرد. البته اگر بعد از گذشت زمان، این راهکارها باعث کاهش علائم این بیماری نشدند، باید به پزشک متخصص برای تشخیص نوع بیماری واریس خود مراجعه کنید.

راهکارهای درمان واریس

اگر برای درمان این بیماری به پزشک خود مراجعه کنید، مهمترین پیشنهادی که به شما می‌دهد، ایجاد تغییر در سبک زندگی است. راهکارهای ساده‌ی ورزشی و تغذیه‌ای که می‌تواند شما را کیلومترها از جراحی دور کند. با تغییر در سبک زندگی خود، میزان خون‌های جمع شده در رگ‌ها را کاهش خواهید داد و پوست خود را دوباره به همان حالت اولیه باز خواهید گرداند.

فراموش نکنید که استفاده از راهکارها و روش‌های درمان خانگی این بیماری بهترین و بی‌خطرترین نوع درمان است.  البته یکی از بهترین و موثرترین راهکارهایی که باعث بهبود این بیماری می‌شود، استفاده از جوراب واریس است.

در ادامه با روش‌های خانگی درمان این بیماری آشنا خواهید شد:

ورزش کردن

ورزش یکی از بهترین روش‌هایی است که باعث افزایش میزان گردش خون در رگ‌ها می‌شود. با افزایش این جریان، میزان خون جمع شده در رگ‌ها و تورم ایجاد شده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. ورزش منظم و روزانه یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید برای درمان این بیماری استفاده کنید. البته همانطور که می‌دانید و بارها این موضوع را شنیده‌اید، ورزش منظم و روزانه عامل دفع تعداد بسیاری از بیماری‌ها و عوارض قلبی و عروقی است.

وزن خود را در حالت متعادل نگه دارید

میزان شیوع این بیماری در افرادی که اضافه وزن دارند بسیار بیشتر از دیگر افراد است. سنگینی وزن باعث ایجاد فشار بیشتری بر روی عضلات و رگ‌های پا می‌شود. نتیجه‌ی این فشارها باعث التهاب رگ‌ها و یا بازگشت خون در رگ‌ها خواهد شد که به بیماری واریس منجر می‌شود. یکی دیگر از نکاتی که پزشکان توانسته‌اند با تحقیقات دقیق به آن برسند، تشخص دشوار این بیماری در میان افرادی‌ست که اضافه وزن دارند. در واقع این افراد به علت التهاب و تورم چاقی که در پاهای خود دارند مانع دیده شدن التهاب و تغییر رنگ رگ‌ها می‌شوند.

  1. تغییر رژیم غذایی

یکی از انواع رژیم‌هایی که می‌تواند به درمان این بیماری کمک بسیار بزرگی بکند، رژیم غذایی ضد التهاب است. برخی از مواد غذایی این ویژگی را دارند که باعث تقویت گردش خون و مانع ایجاد التهاب می‌شوند. مواد غذایی که در این رژیم باید از آن‌ها استفاده کرد عبارتند از:

  • مواد غذایی با فیبر بالا
  • غذاهایی با آنتی اکسیدان فراوان
  • غذاهایی با مقدار منیزیم بالا
  • سرکه سیب
  • و .....

آیا باید نگران بیماری واریس باشیم؟

بیماری واریس در بیشتر مواقع آزاردهنده نیست و علائم یکسانی ندارد. همانطور که قبلا به آن اشاره کرده‌ایم گاهی اوقات ممکن است بر اثر فشار بیش از حد، رگ‌های واریسی پاره شوند و فرد دچار خونریزی و یا زخم‌های روباز پوستی شود. با توجه به تمامی نکات مهم و تاثیرگذار مربوط به بیماری واریس باید گفت که این بیماری در واقع نوعی هشدار است که فعالیت بد گردش خون شما را اعلام می‌کند.

حرف آخر

واریس شایع‌ترین بیماری انسانی است که در حدود 20% جمعیت جهان تا به امروز به این بیماری مبتلا شده‌اند. شرکت آدور با هدف افزایش آگاهی و سطح سلامت افراد جامعه و شعار "تعهد ما، سلامت شماست"، شروع به تولید محصولات طبی و تجهیزات پزشکی کرده است. شما می‌توانید برای درمان این بیماری، جوراب‌ واریس برند آدور را از داروخانه‌های سراسر کشور تهیه کنید.





ارسال نظر
محمدرضا 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

وزن زیادی دارم ولی شروع به رژیم گرفتن کردم و روی ران پام رگ های واریس شدن نمیدونم باید چطوری رفع کنم

ادمین 3 سال قبل
0-

سلام. خیلی خوشحالیم تصمیم گرفته اید برای سلامتی خودتان تلاش کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از هرکاری به پزشک مراجعه کنید. راهکارهای زیادی برای رفع واریس وجود دارد اما پیشنهاد ما استفاده از جوراب واریس هست . https://www.ador.ir/fa/محصولات/ساپورت-های-پا/جوراب-واریس-(کف-دار---بالای-ران)/

سمیرا 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام. دقیقا مادر من بیماری واریس برای هردوتا پاهاش داره که با استفاده از جوراب واریس کمی بهتر شده الان یکم بهتر شده. رژیم غذایی هم شروع کرده. امیدوارم که کم کم بهبود پیدا کنه.