Inner Banner
مقالات
امتیاز دهید :

زندگی با سندروم تونل کارپال

زندگی با سندروم تونل کارپال
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ / تعداد بازدید : 1503

 

آیا تا به حال نام بیماری سندروم تونل کارپال را شنیده‌اید؟ آیا تا به حال در مچ دست خود دردی را احساس کرده‌اید که بسیار شبیه به برق‌گرفتگی باشد؟ آیا احساس کرده‌اید که انگشتان دست شما برای دقایقی به خواب برود؟ اگر شغل و حرفه‌ی شما با حرکات بسیار زیاد دست در ارتباط باشد، پس تا به امروز با سندروم تونل کارپال آشنا شده‌اید. این درد و یا حس ابتدا از مچ دست شما شروع می‌شود و سپس به سمت انگشتان دست حرکت و آن‌ها را نیز درگیر این حس خواب‌رفتگی و یا درد می‌کند.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به بررسی مفهوم تونل کارپال، نشانه‌ها و راهکارهای درمان این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تونل کارپال چیست؟

 

تونل کارپال ساختار محکمی از جنس استخوان و فیبر است که از استخوان‌های مچ و رباط‌ها ساخته شده است. این ساختار مانند تونل، مجموع 9 تاندون را وارد ساعد دست می‌کند. البته یک شریان و عصب نیز از طریق همین تونل وارد دست‌ می‌شود. این عصب که مدین نام دارد، در واقع عصب انگشت‌های شست، اشاره، وسط می‌باشد و حس این انگشت‌ها را تامین می‌کند. اگر این عصب تحت فشار قرار بگیرد، باعث ایجاد درد و یا بی‌حسی می‌شود که به آن سندورم تونل کارپال می‌گویند.

تونل کارپال یکی از بیماری‌های شایعی است که موجب درد، بی‌حسی در دست و بازو می‌شود.

طبق تحقیقات صورت گرفته در حدود 4 درصد از افراد در طول زندگی خود دچار این سندروم می‌شوند. البته یکی از دلایلی که در این روزها جوانان را بیشتر درگیر این بیماری می‌کند استفاده‌ی بیش از حد از وسایل الکترونیکی مانند گوشی و ... می‌باشد.

نام دیگر این سندروم، سندروم تایپیست‌ها نیز است.

 

دلایل ابتلا به سندروم تونل کارپال چیست؟

 

سندورم کارپال در واقع ترکیبی از اتفاقات متفاوت است. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط پزشکان خانم‌ها و افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، با افزایش استفاده از وسایل الکترونیک توسط جوانان، امکان افزایش این بیماری در بین جوانان نیز وجود دارد. سندورم تونل کارپال هنگامی اتفاق می‌افتد که فضای کافی برای عبور عصب میانی در تونل کارپال وجود نداشته باشد و یا تحت فشار باشد.

سایر دلایلی که باعث می‌شود افراد به سندروم تونل کارپال مبتلا شوند عبارتند از:

  1. وراثت یکی از عوامل مهم است. ممکن است وسعت تونل کارپال در برخی از افراد بسیار کوچکتر از حد معمول آن باشد.
  2. استفاده‌ی بیش از اندازه از دست و تکرار حرکات یکسان نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود افراد به این سندورم دچار شوند. فعالیت مداوم مچ دست و تکرار آن برای طولانی مدت می‌تواند باعث تورم و التهاب تاندون‌ها شوند و به همین علت به عصب‌ها فشار وارد می‌کنند.
  3. ابتلا به بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی، کم‌کاری تیروئید و دیابت باعث افزایش احتمال ابتلا به سندروم تونل کارپال می‌شوند.

علائم سندروم تونل کارپال

 

علائم سندروم تونل کارپال معمولا به طور تدریجی و بدون آسیب خاصی شروع می‌شود. این بیماری در ابتدا به عنوان یک درد آزاردهنده ظاهر می‌شود و سپس از بین می‌رود، اما با گذشت زمان؛ علائم این بیماری افزایش پیدا می‌کند و مدت زمان ماندگاری درد بسیار بیشتر می‌شود. شب‌ها این علائم این بیماری بیشتر از قبل مشاهده می‌شود و دلیل آن را می‌توان خم شدن مچ دست در هنگام خواب دانست. به طور کلی علائم سندروم تونل کارپال به چند دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود.

  • بی حسی و یا درد ابتدای انگشتان شست و اشاره
  • احساس درد که راه انتقال آن از مچ و ساعد به انگشت‌ها می‌باشد
  • احساس ضعف شدید در انگشتان، در این مواقع فرد بیمار حتی برای بستن دگمه نیز به مشکل می‌خورد
  • کاهش حس عمیق دستان، در این مواقع نیز فرد بیمار به علت از دست دادن حس حرکتی خود قادر به بلند کردن و یا نگه داشتن اجسام با دست خود نخواهد بود.

 

 

درمان سندروم تونل کارپال

 

درمان سندروم تونل کارپال، تنها در زمانی که فرد بیمار با ضربه‌ای شدید دچار این سندروم شده باشد نیاز به عمل جراحی خواهد داشت. این بیماری راه‌های درمان دیگری نیز دارد که با استفاده‌ی درست از آن‌ها می‌توانید علائم و میزان درد این سندروم را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

 

 

استفاده از لوازم طبی مانند مچ بند‌ طبی از جمله مچ بند نئوپرنی با استرپ، مچ بند قابل تنظیم الاستیک با استرپ، مچ بند آتل دار با زاویه فانکشنال(چپ و راست) و غیره می‌تواند در کنترل درد و کاهش علائم کمک بسیار بزرگی بکند. در واقع طبق نظر پزشک معالج استفاده از این لوازم طبی را می‌توانید شبانه و یا در طول روز استفاده کنید.

استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ایپوبروفن می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.

تغییر و یا اصلاح فعالیت‌های روزانه یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند در کاهش درد و التهاب کمک کند. اگر شغل یا فعالیت‌های روزانه‌ی شما باعث می‌شود تا مچ دست شما در یک شکل بخصوص قرار بگیرد، باید تغییرات را شروع کنید.

  1. اگر استفاده از داروهای ضد التهاب به تسکین درد شما کمک نکرد، می‌توانید زیر نظر پزشک معالج خود، استروئید یا کورتیزون تزریق کنید. استروئید یک ماده‌ی ضد التهاب بسیار قوی است که مستقیما داخل تونل کارپال تزریق می‌شود.

 

حرف آخر

 

اغلب بیمارانی که مبتلا به سندروم تونل کارپال هستند، عمل جراحی را ترجیح می‌دهند اما استفاده از لوازم پزشکی خانگی می‌تواند در درمان این بیماری نقش به‌سزایی داشته باشد تا در کمترین زمان ممکن دردهای آزاردهنده‌ی را از خود دور کنید. نکته‌ی بسیار مهمی که در این قسمت باید آن را جدی بگیریم عوارض بسیار جدی‌ست که ممکن است فرد بیمار بعد از انجام دادن عمل جراحی با آن روبرو شود. اما استفاده از لوازم طبی و ورزش‌ها و تغییر عادات و رفتارهای روزانه می‌تواند علائم و درد شما را به تدریج از بین ببرد. شرکت آدور با هدف افزایش سطح سلامت جامعه و با شعار "بزرگترین ثروت سلامت است" شروع به تولید لوازم طبی کرده است. با خرید مچ بند طبی آدور می‌توانید در هنگام ابتلا به سندروم تونل کارپال، در آرامش این بیماری را درمان کنید





ارسال نظر
مهرناز 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

بعد از عمل جراحی که برای تونل کارپال انجام دادم هنوز نتونستم به حالت عادی برگردم و گفتن چند ماه بعد خوب میشم و این میتونه نگرانی من رو بیشتر کند.

ادمین 3 سال قبل
0-

سلام وقت بخیر. حتما در این مورد که سندروم تونل کارپال شما به حالت عادی برنگشته با دکتر خود هماهنگ کنید.

حمید الله یاری 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

ممنون از مقاله خوبتون. نمی دونستم اسم بیماری من تونل کارپال هست. اما سوال دارم کارمن چون زیاد تایپ کردن هست چه کاری انجام بدم تا کمتر دچار درد بشیم. مچ بند طبی هم استفاده کردم اما تاثیر نداشته لطفا جواب بدین؟