Inner Banner
مقالات
امتیاز دهید :

تمام نکاتی که باید درباره انواع کمر درد بدانید

تمام نکاتی که باید درباره انواع کمر درد بدانید
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۸/۱۷ / تعداد بازدید : 2186

علت کمر درد چیست؟

 

یکی از شایع‌ترین دلایلی که افراد به پزشک مراجعه می‌کنند، کمردرد است. مطابق با آماری که انستیتوی ملی اختلال عصبی و سکته ارائه داده است، درد کمر از شایع‌ترین دلایل از کارافتادگی مرتبط با کار و شغل افراد است. اغلب این دردها ناشی از جراحت و آسیب هایی نظیر رگ به رگ شدن، پیچ خوردن عضله، کشیدگی های ناشی از یک حرکت ناگهانی در اثر بلند کردن یک جسم سنگین هستند، که موجب بروز درد کمر می‌شوند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه درباره انواع کمر درد و راه حل های درمان خانگی آن صحبت خواهیم کرد.  

علت درد ناگهانی کمر و انواع آن

 

به طور کلی کمردرد به علت بیماری ساختمان‌هایی که در کمر واقع هستند ایجاد می‌گردد. عموما این درد شامل دیسک بین مهره‌ها، لیگامان‌هایی که استخوان‌های ستون فقرات را به هم می‌چسباند و همینطور مفاصلی که ستون مهره ها را بهم وصل می‌کنند، می‌شود.

انواع کمر درد

بر اساس نتایج بدست آمده حداقل 80% از مردم در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند. معمولا کمر درد شدید از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد، این در حالی است که دردهای مزمن کمر بیشتر از 3 ماه ادامه خواهند داشت. این بیماری در بین سنین 30 سال تا 50 سال بروز می‌دهد و عمده دلیل آن بالا رفتن سن و به طبع از بین رفتن حجم مایع بین مهره های کمر و نخاع هست.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری شایع در بین افراد بهتر است در ابتدا با انواع کمردرد آشنا شویم:

  • سرطان طناب نخاعی
  • فتق دیسک کمر
  • سیاتیک
  • عفونت کلیوی
  • عفونت ستون فقرات

 

سرطان طناب نخاعی

 

تومور نخاعی، به رشد غیرعادی سلول داخل کانال نخاعی یا استخوان ستون فقرات گفته می‌شود. منشا تومور نخاعی، که به آن تومور داخل سخت شامه هم گفته می‌شود، نخاع یا غلاف نخاع است. از جمله اصلی‌ترین انواع تومورهای نخاعی عبارتند از تومور داخل مغز استخوان که منشا آن سلول‌های داخل نخاع است و دیگری تومور بیرون از مغز استخوان است که عموما در غشای اطراف نخاع یا ریشه‌های عصبی رشد می‌کند.

لازم به ذکر است که بگوییم تومور فقرات می‌تواند مرگبار و گاهی منجر به معلولیت دائمی‌ شود.

برای درمان این نوع از تومورهای نخاعی می‌توان از جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و یا سایر داروها استفاده نمود.

فتق دیسک کمر

 

انحنای کمر انسان از 5 مهره تشکیل شده که بین هر مهره مایعی ژل مانند غضروفی قرار گرفته است. زمانی که بیرون زدگی دیسک یا در حقیقت فتق دیسک رخ می‌دهد، دیسک ممکن است به طناب نخاعی و یا اعصاب ستون فقرات فشار بیاورد. اما آنچه که در فتق دیسک رخ می‌دهد لایه خارجی دیسک برآمده یا پاره می‌شود و مایع و مواد هسته مرکزی بیرون می‌ریزد. در این مواقع دیسک آسیب دیده مایع ژله‌ای خود را از دست می‌دهد و حالت اسفنجی و انعطاف پذیر آن کاهش می‌یاد.

فتق دیسک کمر

عموما فتق دیسک به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

  • آسیب دیسک ناشی از افزایش سن
  • ضربه و یا آسیب وارده به ستون فقرات

بنابر دستور پزشک معالج استفاده از ساپورت های تنه و یا کمربند طبی می تواند در کاهش این درد تاثیرگذار باشد.

سیاتیک

 

رگ سیاتیک، از طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین عصب ها در بین تمام اعصاب بدن است.

درد سیاتیک به دلیل محدودیت هایی که در حرکت برای افراد به وجود می‌آورد یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی و درد محسوب می‌شود. عصب سیاتیک در قسمت تحتانی مهره های ستون فقرات و در مجاورت دیسک‌های پایینی کمر قرار دارد و به سمت استخوان لگن و باسن ادامه می‌یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می‌شود.

درد سیاتیک ممکن است به دلیل فشاری که دیسک کمر بر روی این عصب وارد می‌سازد و از تحریک مهره‌های جابه جا شده در کمر به وجود بیاید. حتی ممکن است در اثر اسپاسم یک عضله در لگن به نام پریفورمیس، عصب سیاتیک تحریک شود و باعث ایجاد درد شود.

عفونت ستون فقرات

 

ممکن است که طناب نخاعی و ساختارهای اطراف آن به باکتری و موجودات قارچی آلوده شوند. از جمله عواملی که باعث عفونت در ستون فقرات می‌شود عبارتند از سن بالا، مصرف سیگار، چاقی، سوء تغذیه، تضعیف سیستم ایمنی بدن، دیابت، سرطان و ابتلا به ویروس HIV از جمله علائم ابتلا به عفونت ستون فقرات می‌توان به احساس ناخوشی، تب و لرز، سردرد، خشکی گردن، درد شدید در کمر نیز اشاره کرد.

حرکات ورزشی برای دیسک کمر در آب

 

حال که با انواع کمردرد آشنا شدید بد نیست کمی هم درباره روش‌هایی که می‌تواند در کاهش یا درمان دردهای کمر موثر باشند بدانید.

ورزش شنا برای کاهش درد کمر

آب درمانی برای بیماری‌های دیسک کمر یکی از روش‌های مکمل طبیعی برای درمان دیسک است. از جمله دلایلی که می‌گویند آب درمانی تاثیر بالایی در کاهش دردهای کمر و دیسک داردمورد زیر است:

 زمانی که شما  در آب قدم می‌زنید 90% وزنتان را احساس نمی‌کنید؛ به طور مثال یک فرد 80 کیلویی وزنی معادل 8 کیلو را احساس خواهد کرد. 

درمان خانگی برای کمر درد هنگام نشستن

 

با توجه به اینکه توصیه شده تا حتما در صورت بروز و ادامه بیماری کمر درد برای مدت زمان بیش از 3 روز به پزشک مراجعه کرده و از محصولات طبی با کیفیت و استاندار استفاده کنید؛ اما ما در ادامه این مطلب به چند روش خانگی اشاره می‌کنیم که می‌تواند در کاهش درد کمر تاثیرگذار باشد.

 

کمپرس سرد: برخلاف آنچه که اغلب افراد فکر می کنند، سرما می تواند در کاهش التهاب دیسک کمر تاثیرگذار باشد و باعث کمتر شدن درد ناشی از کمردرد باشد. برای این منظور می توانید کیسه یخ را حدود 20 دقیقه بر روی قسمتی که درد را حس می‌کنید قرار دهید و هر چند ساعت یکبار این کار را تکرار نمایید.

کمپرس گرم: پس از آنکه التهاب کمر کنترل شد گرما برای تسکین درد کمک می کند و همچنین با تحریک جریان خون روند بهبود را افزایش می‌دهد.

مسکن : استفاده از داروهای ضدالتهابی می تواند در کاهش درد و تورم‌های ناشی از کمر درد بسیار تاثیرگذار باشند.  

استفاده از پشتیبان: در صورتی که سابقه کمردرد دارید حتما یک حوله یا بالش را در پشت کمرتان قرار دهید؛ ‌اینکار به شما کمک می‌کند که بتوانید بهتر و در حالت استاندارد بنشینید. پیشنهاد می‌شود حتی اگر سابقه‌ی کمردرد هم ندارید به منظور پیش‌گیری، از پشتیبان‌ها استفاده نمایید.

ماساژ : از روش‌های متداول که باعث کاهش درد کمر می‌شود ماساژ دادن ناحیه‌ای است که در آن احساس درد می‌کنید.  چرا که اینکار باعث شل شدن عضلات و ریلکس شدن آن‌ها می‌شود.

استفاده از روغن‌های گیاهی: استفاده از روغن‌هایی نظیر زنجبیل یا سیاهدانه در هنگام ماساژ دادن، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشند.  

 

حرف آخر:

 

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کمر درد یکی از دردهای شایعه در میان افراد است. کمردردها انواع مختلفی دارد که سعی کردیم، آن‌ها را برای شما معرفی کنیم. فراموش نکنید که مراجعه به پزشک و استفاده از درمان‌های خانگی می‌توانند تا حد بسیار زیادی باعث بهبود شما شوند.

علاوه بر این روش‌های خانگی می توانید بنابر تجویز پزشک خود از محصولات طبی نظیر کمربند طبی و یا ساپورت تنه هم استفاده کنید.





ارسال نظر
بابک 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

الان م عفونت کلیوی داشته باشم چطوری باید برطرف کنم و اینکه درد کمر میتونه ربط داشته باشه

ادمین 3 سال قبل
0-

سلام . وقت بخیر برای اینکه متوجه شوید عفونت کلیه دارید باید آزمایش و به دکتر مراجعه کنید و درد کمر شما هم می تواند کی از علت های آن باشد. اما تا زمانی که می خواهید کاهش کمر درد داشته باشیدیکی از محصولات آدور می توانید استفاده کنید.

منا رحمانی 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

من نمیدونستم سرطانش هم وجو داره جالب بود

ادمین 3 سال قبل
0-

سلام وقت بخیر. بهترین راهکار این است که هرچندماه یکبار چکاب کامل انجام دهید تا با خطرات کمتری را مواجه شوید.