Inner Banner
اخبار
امتیاز دهید :

دلیل بی‌حسی هنگام راه رفتن

 دلیل بی‌حسی هنگام راه رفتن
تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ / تعداد بازدید : 1404 منبع:فارس

مجید حیدریان در ارتباط با تنگی کانال نخاعی اظهارداشت: این مشکل از عللی است که باعث کمردرد می‌شود. این عارضه باعث اعمال فشار بر نخاع و اعصاب آن شده و می‌تواند باعث درد یا بی حسی در هنگام راه رفتن شود. با گذر زمان به ضعف پاها و از دست دادن حس لامسه نیز منجر می‌شود.

این فوق تخصص درد گفت: تنگی کانال نخاع، یک وضعیت غیر طبیعی است که می‌تواند در هر قسمتی از کانال نخاعی اتفاق بیفتد. وقوع این حالت در قسمت کمر بیشتر از سایر قسمت‌های ستون فقرات است. کوچک شدن این فضا سبب فشار روی نخاع در داخل کانال شده و علائم این بیماری ایجاد می‌شود.

وی گفت: در بعضی بیماران فضای داخل کانال به‌صورت مادرزادی تنگ‌تر از حالت عادی است، این افراد بیشتر از بقیه در معرض ایجاد علائم تنگی کانال هستند. همچنین بیمارانی که دچار لغزندگی یا انحراف ستون فقرات هستند بیشتر از بقیه در معرض خطر ایجاد تنگی کانال هستند.

حیدریان بیان داشت: علایم تنگی کانال نخاع، به‌صورت کمردرد، احساس گزگز، مورمور  و بی حسی در اندام تحتانی و محدودیت در مسافتی که بیمار می‌تواند پیاده راه برود بروز می‌کند.

این فوق تخصص درد اضافه کرد: درد در کمر و پا به‌همراه بی حسی به‌تدریج و باگذشت زمان زیاد می‌شود، درد کم و زیاد می شود و ممکن است بعضی روزها نباشد، تشدید درد می‌تواند به‌صورت درد سیاتیکی با انتشار به پاها باشد، درد در راه رفتن طولانی یا ایستادن طولانی ایجاد می‌شود، با ایجاد درد بیمار حالت خم شده به جلو به خود می‌گیرد و درد ممکن است فقط در طول شب اتفاق بیفتد.

وی گفت: علایم تنگی کانال نخاع، در حالت شدید می‌تواند با ضعف حرکتی یا اختلال در کنترل ادرار باشد. با مراجعه به کلینیک درد و معاینه دقیق تشخیص قطعی این عارضه صورت می‌گیرد که شایع‌ترین وسیله تایید این تشخیص انجام MRI است.

 ستون فقرات کمری شامل پنج قسمت مهره در کمر می شود. عصب‌هایی که از طناب نخاعی خارج می شوند و از کانال ستون فقرات عبور می‌کنند، از طریق دهانه‌هایی که در طرفین مهره ها قرار دارند و روزنه نامیده می‌شوند خارج می‌شوند.

این عصب ها حواس را از کفل و اندام تحتانی از طریق طناب نخاعی به مغز ارسال می کنند و سیگنال‌های محرک را از مغز به اندام تحتانی می فرستند تا پا، انگشت پا و مفاصل اندام تحتانی به حرکت در بیایند. تنگی کانال نخاعی کمری بیماری است که در آن کانال نخاعی (تنگی مرکزی) یا یک یا چند سوراخ بین مهره ای (تنگی سوراخ بین مهره ای) تنگ می‌شود.

در صورتی که میزان تنگی کانال نخاعی قابل توجه باشد، باعث فشردگی طناب نخاعی و عصب های نخاعی می شود که علائم دردناکی از قبیل کمر درد، درد باسن و پا را به همراه دارند.